środa, 18 lutego 2015

Szlakiem Orlich Gniazd: Zamek Ogrodzieniec.

I stało się. Pierwszy raz w historii bloga wytoczyłam się spod kocyka i ruszyłam gdzieś w śnieżną scenerię naszego pięknego kraju. Brzmi nieco nieprawdopodobnie i w sumie przyznam szczerze, że śniegu żadnego się nie spodziewałam. W Krakowie od kilku dni nie ma już po nim śladu, więc jakoś tak założyliśmy, że pewnie nigdzie go nie ma, poza górami, a tam się ciągle jeszcze nie wybieramy. A że niedziela była pięknym słonecznym dniem, to porzuciliśmy pomysł leżakowania i wyruszyliśmy na spotkanie przygody. Ale zupełnie nie spodziewaliśmy się, że wylądujemy w Podzamczu na Zamku Ogrodzieniec. :)

Naszym pierwotnym planem była podróż w okolice Olkusza, żeby zobaczyć Pustynię Błędowską, na której żadne z nas wcześniej nie było. Niestety, już kilka kilometrów za Krakowem wiedzieliśmy, że nie za bardzo nam się to uda, bo śniegu dookoła leżało mnóstwo. Aż zaskoczeni byliśmy. Głupio jednak było zawracać. Najpierw szukaliśmy punktu widokowego w Kluczach, a kiedy nam się nie udało, pojechaliśmy do Chechła i tam już los nam sprzyjał. Dodatkowo okazało się, że Swift Tomasza idealnie sprawdza się w off- roadzie, chociaż raz miał już wpadkę pod tym względem i skończyło się na wypychaniu go z błota. ;) Tym razem wszystko poszło sprawnie i naszym oczom ukazała się pustynia. A przynajmniej taką mieliśmy nadzieję, bo wyglądała tak:

Wierzymy jednak, że pod spodem znajduje się piasek i wrócimy wiosną, żeby się przekonać. Mimo wszystko trochę głupio jechać godzinę, żeby przez pięć minut popatrzeć na pole śniegu, więc musieliśmy szybko coś wymyślić. Po drodze mijaliśmy znaki na Ogrodzieniec i po szybkim sprawdzeniu na mapie, że to raptem kilkanaście kilometrów, a także stwierdzeniu Tomasza, że nigdy tam nie był, podjęliśmy decyzję i pojechaliśmy do Podzamcza. Tutaj także śniegu było mnóstwo, ale za to widoki o wiele piękniejsze. :)

Zamek Ogrodzieniec leży na Szlaku Orlich Gniazd, rozciągającym się od Częstochowy do Krakowa, czyli dwóch miast, z którymi jestem związana najmocniej. Stąd też mam duży sentyment do tych wszystkich ruin, po których sporo się nachodziłam. Niestety, zwiedzanie zamku jest możliwe dopiero od kwietnia (zimą naprawdę nie ma co robić w tym kraju, jeśli ktoś nie jeździ na nartach), więc mogliśmy go jedynie obejść dookoła. Ale to też była niezła zabawa, zwłaszcza że po drugiej stronie od głównego wejścia można się nieco powspinać na skałki i spojrzeć na zamek z innej perspektywy. :)

Trasa wiodąca wokół zamku należała do bardzo malowniczych, dzięki różnym skałkom jakby porozrzucanym przez jakiegoś olbrzyma dla zabawy. Za to właśnie uwielbiam Jurę, jest taka zróżnicowana i zaskakująca. A przy tym niezwykle piękna, więc oczywiście jest to kolejny punkt naszych wyjazdów, być może nawet jeszcze zimowych. ;)

Niedźwiedź, Dwie Siostry: Sfinks i Lalka.

Z ostatnią formacją skałek związana jest legenda, którą można odczytać z ustawionej przed nimi tablicy: "widoczne tutaj skały znajdują się w południowo-zachodnim narożniku przedzamcza. Zajmują go Skały Górne, w tym: tzw. Dwie Siostry (jedna z nich to Sfinks) i Korkociąg (zwany również Lalką, Skałą Gorgoniową, Ksantypą, Wieszczką). Trzecia skała nazywana jest Niedźwiedziem. Tuż obok znajduje się pomieszczenie dawnej wartowni, a obok wejście do częściowo otoczonej murem naturalnej wnęki skalnej zwanej Męczarnią Warszyckiego. Wg legendy mogła się tu znajdować sala tortur, w której kasztelan Stanisław Warszycki (posądzany o konszachty z diabłem)- słynący z okrucieństwa i ogromnego bogactwa (ukrytego podobno gdzieś w rejonie Podzamcza lub Ogrodzieńca) poddawał torturom swoje żony oraz poddanych. Podobno w księżycowe noce pojawia się on na zamku pod postacią czarnego psa z długim i ciężkim łańcuchem na szyi, który strzeże ukrytego skarbu. [...]" Niestety, myśmy ani nie widzieli psa (pewnie dlatego, że to był środek dnia, a nie księżycowa noc) ani też nie znaleźliśmy skarbu. Zatem może wy go znajdziecie? ;)

Mimo faktu, że zwiedzanie zamku jest niemożliwe, można wejść na dziedziniec turniejowy, bowiem znajduje się przed murami. Można się dzięki temu przyjrzeć bardzo wyraźnie murom i zobaczyć jak pięknie i pomysłowo budowla została wkomponowana w skałę. Trzeba przyznać, że to robi wrażenie.

Żeby jeszcze nie kończyć naszej wycieczki pojechaliśmy kawałek dalej, gdzie mieściło się coś określane mianem Grodu na Górze Birów. Wcześniej tego nie widziałam, więc też nie wiedziałam o co chodzi. Zaparkowaliśmy samochód tuż przed zakazem wjazdu i ruszyliśmy przed siebie leśną ścieżką. Po kilku minutach dotarliśmy na miejsce, ale oczywiście wszystko było zamknięte, więc tylko mogliśmy obejść się smakiem. I dookoła grodu też. ;)

Dzięki tablicy informacyjnej można się dowiedzieć, że pierwsi osadnicy zamieszkiwali górę już w schyłkowym okresie neolitu lub na początku epoki brązu. Późniejsze ślady wskazują także na przedstawicieli kultury łużyckiej, a także plemion germańskich. Ostatni gród mieszczący się na górze został spalony w pierwszej połowie XIV wieku i nigdy nie został odbudowany, zaś obecnie mieści się tutaj rekonstrukcja grodu średniowiecznego, zbudowana w 2008 roku, co wyjaśnia czemu wcześniej o tym miejscu nie wiedziałam. ;) Nam udało się jedynie zajrzeć do środka, znowu wspinając się na samą niemalże górę po skałkach, ale możliwe, że też wrócimy tutaj, gdy miejsce będzie otwarte. :)

Muszę przyznać, że spacer, mimo początkowych trudności, był naprawdę bardzo udany. I nawet przemoczone buty i skarpetki nie były takie straszne, chociaż w poniedziałek czułam się fatalnie. Ten wyjazd obudził we mnie jeszcze większą tęsknotę za wiosną i za spacerami i wędrówkami górskimi, że pewnie długo nie wytrzymam i w któryś weekend znowu wybierzemy się na wyprawę. Trochę zamków jeszcze na nas czeka. ;)

1. Nawet zimą zamek wygląda bajecznie ;) choć przyznam chciałabym go zobaczyć raczej we wrześniowej, wczesnojesiennej aurze :)
    fajna wycieczka !

2. Bardzo ładne zdjęcia. Zamek w Ogrodzieńcu jest prześliczny :)
    -Malwina
    Obserwujemy i zapraszamy: http://two-blondess.blogspot.com/

3. Masz rację, Jura jest piękna, ja zwiedzałam kiedyś zamek w Bobolicach (całkiem niedaleko) i muszę przyznać, że ten rejon zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Niesamowite widoki!:)

4. Piękne zdjęcia z jednego z najbardziej atrakcyjnych krajobrazowo i historycznie miejsc w Polsce. Zamki w Ojcowie i Pieskowej Skale mogę podziwiać, jak na razie, tylko na posiadanych pocztówkach. Pozdrawiam!

5. Ładne i ciekawe okolice, może uda mi się je odwiedzić przy okazji najbliższej wycieczki do Krakowa ;)

6. Byłam w sobotę, Ty w niedzielę. Byłam pod wrażeniem.
    Ogrodzieniec przykryty śnieżną pierzynką wyglądał cudownie.
    W sobotę było sporo ludzi. Wszyscy zawiedzeni, że zamek zamknięty.
    Wiedziałam o tym fakcie ale chciałam go zobaczyć.
    Madusiu, jak zwykle cudowne zdjęcia. Miałam ochotę pojechać do Pieskowej Skały ale jest remont. Zamek cały w rusztowaniach. Jak zrobią będzie bajkowy.
    Pozdrawiam:)

7. ale widoczki, zazdroszczę takiej wycieczki ;) http://creamshine.blogspot.com/

8. W zimę takie miejsca mają swój szczególny urok :) Choć to Ogrodzieńca zamierzam się wybrać jak będzie już troszkę cieplej - głównie z powodu braku czasu... i trochę żałuję, bo prezentuje się teraz pięknie :)

9. przepiękne widoki, zdjęcia udane. pozdrawiam :)

10. I że ja- miłośniczka zamków i wszelkiego rodzaju ruin jeszcze nie widziałam tego zamku na żywo aaaaaa :O koniecznie muszę nadrobić, bo te w okolicy bliższej i dalszej już mam zwiedzone,teraz trzeba się wybrać w dalsze rejony :P hehe
    Taaak widoki ze śweradowa są bajeczne i sesja śnieżna też :) hihihi marzenie mi się spełniło :P
    pozdrowionka :)
    Daria

11. To Kochana łączmy się w bólu i jakoś damy radę;) Bo jak kto jak nie MY:)

12. co ja moge dóżo napisać post jak zawsze znakomity

Mój Blog - klik!

13. Znam Ogrodzieniec i często tam jeździłam :)

14. I takimi właśnie widokami dajesz dowód na to, że zima ma swoje uroki :) Dopiero zauważyłam zmianę fryzury, świetnie wyglądasz kochana! :)

15. Jeszcze nie miałam okazji odwiedzić tego miejsca, ale musze przyznać że te zdjęcia naprawdę zachęcają! Poczekam jednak aż zrobi się troszkę cieplej:)

16. Zostałaś nominowana do Liebster Blog Award ! Proszę o odp. na moim blogu !

17. Uwielbiam zamek w Ogrodzieńcu :)
    Piękne zdjęcia :)

18. Wspaniałe zdjęcia. Zamek wygląda magicznie... Mam nadzieję, że uda mi się w bliskiej przyszłości odwiedzić to miejsce. :)
    cynamonowyalek.blogspot.com

19. ojjj ja też nie lubie zimy, w podrózowaniu mi przeszkadza, zawsze chcę wtedy 'do ciepłych krajóóóóów':))

zdjęcia kojarzą mi się zdecydowanie z 'Zemstą' :)) ale muszę je kiedyś zobaczyć na żywo, znaczy zamki=]

a z Wenecji relacja tuż, tuż:)

20. Słyszałam o tym zamku, nawet się tam wybierałam ale moje plany diabli wzięli i w końcu nie pojechałam tam. Szkoda bo po zdjęciach widać że tracę naprawdę dużo.

21. Może kiedyś się tam wybiorę. :-)

22. Gratuluje mi to się nie chce nigdzie wyłazić :P Chociaż dzisiaj się przełamałam i byłam na rolkach :) Piękne zdjęcia , sceneria przepiękna :*

23. Ciekawe zdjęcia, może kiedyś będę miała okazję zobaczyć to miejsce. :-)

24. Nie byłam tam nigdy :( pięknie...

25. Byłam wiosną, zresztą kilka razy byłam. Latem wiele atrakcji w ogrodzieńcu, walki rycerskie, noc z duchami, więc jeśli spodobała się wyprawa koniecznie zajrzyj, no i przy okazji sprawdzisz pustynię czy piasek pod śniegiem się uchował ;)

26. Byłam nieraz na tym zamku, ponieważ mieszkam 15km od niego :D Świetne zdjęcia! :*

✄ imagine-yuki.blogspot.com

27. Uwielbiam odwiedzać takie miejsca :)

28. Ooo, moje okolice widzę. Szlak Orlich Gniazd naprawdę ma się czym pochwalić! :)

29. ładne zdjęcia i ciekawy wpis. Pomyśleć, że teraz odrabiam pracę domową z geografii, a wśród 4 mapek jest PK Orlich Gniazd i okolice ;)
    Z poprzednich wpisów widzę, że dużo zwiedzasz ciekawych miejsc. Udanych podróży ^.^

30. Pięknie!
    W zimę wygląda o wiele ciekawiej :)

31. Jakie niesamowite miejsce ! U mnie nie ma zbyt wiele ruin i budynków do fotografowania, twoje zdjęcia sa świetne. Dobrze wyglądasz!

Obserwuję Cię! Odwdzięczysz się ? ;)

32. pamiętam jak kilka lat temu chciałam zwiedzić wszystkie możliwe zamki;p uwielbiam takie miejsca ;-)
    sandicious

33. Przepiękne miejsce, chętnie bym się tam wybrała!

34. Zapraszam do mnie na konkurs ---------> http://sonleszaharr.blogspot.com/2015/02/ulubiency-styczenialutego.html

35. Super zrobiony post. Gratuluje i pozdrawiam - oraz zapraszam do siebie :)

36. Lubię tu zaglądać Kiedy kolejna notka ? . Kochana mam to ciebie ogromną prośbę dla ciebie to chwila a dla mnie to naprawdę ważne możesz po klikać w KLIK w linki odwdzięczę się z góry dziękuję :)
    Pomożesz mi ? Poklikasz ? Byłabym wdzięczna. http://nicole-500.blogspot.com/2015/02/choiescom-wishlist.html#comment-form

37. wspaniałe miejsce ! :)

Pozdrawiam i życzę wspaniałego tygodnia :)
    Anru

38. Piękne rejony zwiedziliście ;))
    Mogłabyś kliknąć u mnie w poście w linki z ubraniami? ;)) http://nataliexbrunette.blogspot.com/2015/03/black.html

39. Świetne miejsce! ;)

Zapraszam na nowego posta! ♥

40. A może i "stety", że nie widzieliście czarnego psa... ;)